پلیمر مناسب برای محصولات پلیمری چیست؟

در صنعت پلیمر، رزین های ترموپلاستیک روز به روز بر مصرفشان افزوده می شود. به عنوان مثال همیشه برای تولید خودروهایی که حجم تولید بالاتری داشته باشند و در مقابل با وزن سبک تر باشند دنبال راه حل بوده اند. حال ببینیم پلیمر مناسب برای محصولات پلیمری چه ویژگی هایی دارد. 

پلیمرهای ترموپلاستیک در صنعت خودرو کاربردهای مختلفی دارد که برخی از آنها در اینجا اشاره می کنیم:

قاب هایی که برای صندلی استفاده می شود.

سینی باتری، سپر، کفی خودرو که انواع مختلفی دارد. جلو پنجره، روکشهای شیر و ولو، روکش موتور، چراغ ها، داشبورد و فرمان و… .

در بیشتر مواقع الزامات مورد نیاز در خودرو توسط رزین های ترموست پلیمری به عنوان مثال اپوکسی ها برآورده نمی شود. بنابراین استفاده از رزین های ترموپلاستیک رضایت بخش است.

ترموپلاستیک ها نسبت به ترموست ها چه مزایایی دارند؟

مزیت عمده‌ای که ترموپلاستیک ها در مقایسه با رزین های ترموست دارند عبارتند از:

مقاومت ترموپلاستیک ها در مقابل ضربه خیلی بیشتر از مواد ترموست است. این مقاومت در برابر ضربه گاهی تا ۱۰ برابر ترموست ها می باشد.

در ترموپلاستیک ها میتوان خواص آنها را اصلاح نمود. به عنوان مثال بدون اینکه از انجام واکنشهای شیمیایی استفاده شود و در مقابل، با انجام واکنش های فیزیکی تحت دما و فشار، الیاف یا افزودنی هایی به ترموپلاستیک ها اضافه می شود که باعث بهبود خواص آن می گردد. بعد از استفاده، قابل بازیافت هستند و با تقویت و اصلاح خواص می توانند به چرخه مصرف برگردند.

در کامپوزیت های ترموپلاستیک چه نوع پلیمری انتخاب درستی است؟

یکی از عوامل تاثیرگذار بر کامپوزیت های ترموپلاستیک، پلیمر پایه ای که در این ترکیب انتخاب می‌شود است. عوامل و یا فاکتورهایی که در انتخاب پلیمر پایه موثر هستند شامل: قیمت، عملکرد در کاربرد مورد نظر (محیط کاربری و مقاومت محیطی پلیمر)، خواص مکانیکی مناسب. هر یک را به اختصار در زیر توضیح می دهیم:

قیمت:

قیمت رزین های ترموپلاستیک ها، برای کاربردهایی مثل اتومبیل‌ها، که حجم بالا و تناژ بالایی دارند فاکتور مهم و محدود کننده است. به همین دلیل تولیدکنندگان از رزین هایی که قیمت پایین تری دارند مانند پلی پروپلین و پلی آمید استفاده می کنند.

شرایط محیطی و کاربری پلیمرها هم تاثیر گذار است. مثلاً پلی آمیدها نسبت به رطوبت حساس هستند و اگر در محیطی با رطوبت بالا قرار بگیرند دچار تخریب و یا افت در خواص مکانیکی آنها می شود. بنابراین اگر در محیطی با رطوبت ثابت و همیشگی قرار هست که استفاده شوند نمی توان از پلی آمیدها استفاده کرد. در مقابل پلی پروپلین نسبت به آب و رطوبت حساس نمی باشد و می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب توسط تولیدکنندگان باشد. 

برای مشاهده بهترین خمیر درزگیر فرآیند پلیمر کلیک کنید.

محیط کاربری: 

همانطور که در در مورد قبلی اشاره شد محیط کاربری یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رزین است.

دما:

منظور از دما همان دمایی است که محصول نهایی قرار است در آن دما استفاده شود. با توجه به این موضوع رزین هایی مانند پلی پروپلین و پلی اتیلن ترفتالات با وجود این که قیمت پایین تری دارند از بازه دمایی کاربری پایینی برخوردار هستند که در بسیاری از موارد مناسب نمی باشند و برای کاربردهای با دمای بالای ۱۰۰ درجه انتخاب درستی نیستند. خمیر درزگیر

پلیمرهای با قابلیت استفاده در دمای بالاتر مانند . در کاربردهایی که نیاز به استقامت در دمای بالا هست مورد استفاده قرار می گیرند هرچند که قیمت این پلیمرها بسیار بالاست که همین قیمت بالای آن ها کاربرد آنها را محدود کرده است.

پرمصرف ترین رزین های ترموپلاستیک کدامند؟

ترموپلاستیک هایی که نام برده می‌شود از پرمصرف‌ترین پلاستیک ها هستند که مانند:

پلی اتیلن، پلی پروپلین، پلی اتیلن ترفتالات، پلی آمید، پلی فنیلن سولفید، پلی اتر اتر کتون.

دو دسته کلی برای پلیمرهای ترموپلاستیک در کامپوزیت ها:

ترموپلاستیک هایی که نسبت به دمای بالا مقاوم هستند.

ترموپلاستیک های مهندسی. خمیر درزگیر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیتماس مستقیممحصولات